Balesetet okozott A Google önvezető autója

A Google önvezető autók még csak teszt üzemük alatt futnak. Sokan úgy vélik, hogy az automata robotsofőrök vezetése biztonságosabb, mint az emberek vezetése, ezért az autonóm irányítású járművek elterjedésével, az évszázad közepére megszűnhetnek a közúti balesetek. Az eddigi tesztek során, ha elő is fordult bármilyen baleset, az kivétel nélkül emberi hibából származott. Azonban ez most változott.

Kalifornia állam gépjárműügyi hivatalának (DMV)  jelentésében az áll, hogy egy Google autonóm  Lexus gépjármű, lassú sebességgel ütközött bele egy busz oldalába. A koccanás felelőse pedig a Google algoritmus volt.

Mi volt a felállás?

A baleset a Google szilícium-völgyi központban történt. Az önvezető autó egy kereszteződésbe hajtva, jobbos kanyart szeretett volna volna végrehajtani. Ehhez azonban az egyenesen haladók sávja előtt kellett volna elhaladnia, amíg azok a pirosban várakoztak. A Google gépjárműve indexelt, és jobb szélére húzódott, azonban akadt egy kis bibi. A forduláshoz egy vihar miatt kihelyezett homokzsákokat kellett volna kikerülnie. Viszont a manőver alatt a szomszéd sávban várakozók zöldet kaptak, és a továbbhaladók miatt a Google Lexusa már nem tudott befordulni. Ennek következményeként az autonóm robotsofőr visszahúzódott a saját sávja közepére, ahol aztán összeütközött egy éppen érkező busszal.

A Google elismerte, hogy ő is felelős a történtekért

A Google véleménye, hogy az okozta az incidenst, hogy a robotsofőrt megtanították rá, hogyan használják az emberek az utakat. A baleset helyszínéül szolgáló útszakasz olyan széles, hogy a tanult vezetési mód alapján a forduló sofőrök kihúzódnak a a sáv szélére, hogy közben a másik oldal forgalma zavartalanul továbbhaladhasson. Így jött a busz, amelynek a sofőrje nem számolt azzal, hogy a Google robotsofőrje visszakanyarodhat középre. Az autonóm Lexus viszont azt nem vette számításba, hogy a busz sofőrje nem ad neki elsőbbséget, mivel ő tartott előrébb a sávban.

A Google elismerte felelősségét. Azóta több variációt is lemodelleztek a szituáció alapján, és finomítottak az algoritmuson, hogy felismerje, a nagyobb járművek ilyen helyzetben való viselkedését, miszerint kicsi a valószínűsége annak, hogy elsőbbséget adnak.

Azért jegyezzük meg, hogy ez esetben azért történt az incidens, mert az emberi viselkedésmódhoz közelítették az algoritmust. Amennyiben két robotsofőr találkozott volna ebben kereszteződésben, ugyan ilyen szituációban, nem koccantak volna össze.

Vélemény, hozzászólás?